úterý 24. května 2016

Rada 2. Spěte!

Naše tělo potřebuje přiměřenou dobu spánku k tomu, aby se dostatečně regenerovalo a nabralo síly do dalšího dne. Obecně se říká, že by to mělo být mezi 6-8 hodinami. Individuálně se naše potřeby liší. Stále častěji se ale setkávám s lidmi, kteří mi tvrdí, že spát 4 hodiny jim zcela stačí, v ruce většinou svírají velký hrnek kávy a mají temné kruhy pod očima. Jedna věc tedy je, kolik spánku si dovolujeme vzhledem k povinnostem a nabitému rozvrhu a kolik hodin spánku skutečně naše tělo potřebuje.


Zdroj: officeyoga

Některé věci prostě tak jsou, i když se o nich snažíme debatovat a strašně by se nám hodilo, aby to bylo jinak. Když nemám čas na to, dopřát si dostatečnou dobu spánku, tělo a mozek jsou prostě ovlivněny, bez debat, prostě to tak je. Snaha dohnat tento spánkový deficit různými nápoji obsahující kofein, není dobrou cestou. Naše tělo si spánkový deficit stejně vybere, akorát že bude potřebovat dospat mnohem více hodin, než o které tzv. přišlo. Namísto 2 hodin jich budete potřebovat 4 abyste dohnali to, co vám chybí.
Když tělu nedopřejeme dostatečné množství spánku, jsme oslabeni vůči nárokům každodenního života. Nevinná narážka od kolegy nám najednou může zkazit celý den, pracovní doba se zdá k nevydržení, ostatní lidé jsou nesnesitelní a partner to schytá pomalu i za "dobrý večer". Naše frustrační tolerance klesá a my jsme stresem ohroženi mnohem více, než jindy.

Ubírat si spánek je vlastně ukázkou špatného plánování času a odsouvání svých vlastních potřeb do pozadí. Nakonec to pro nás není ani výhodné, protože nám práce trvá delší dobu, zhoršuje se nám nálada, jsme zranitelnější vůči působení stresových faktorů a nakonec se stejně tělo přihlásí o to, co mu právem náleží a celkově máme tedy méně času na sebe a svůj volný čas.
Co tím získám?
Pokud budete tělu dopřávat dostatečné množství spánku, tělo a mozek budou v lepší kondici a vy budete schopni podávat nadprůměrné výkony. Při únavě se váš výkon i nálada zhoršují a práce, která by vám jindy zabrala hodinu, se protáhne na tři. Budete mít lepší náladu a celkově se budete cítit lépe. Také vám zbyde čas na vás a na to, co děláte skutečně rádi.
Tip:
Ideální je, pokud zvládnete zavést pravidelný čas usínání a probouzení.
Pokud máte problémy s usínáním, tak alespoň dvě hodiny před spánkem nepijte kávu, sladké limonády a nejezte. Pokud rádi pijete čaj, vyhněte se pak tomu černému.

2 komentáře:

  1. No jo, ale jak to mam udelat na materske? Trpim jak zvire:-(

    OdpovědětVymazat
  2. Rozumím, že v situaci, kdy se staráte o malé dítě není otázka načasování zcela ve vašich rukou. O to větší nárok je na vás v oblasti plánování. Pokud nemáte možnost spát v kuse, doporučuji, pokud je to možné, dopřát si spánek i přes den v čase, kdy spí i vaše dítě.

    OdpovědětVymazat