úterý 14. června 2016

Rada 6. Stopněte to!

Jen málo věcí je tak stresujících, jako když se ocitnete pod tlakem a nemůže si od něj ani na chvilku odskočit. Nároky jsou veliké, musíte řešení vymýšlet na místě. Zvláště náročné jsou pak situace, kdy s někým mluvíme tváří v tvář a on po nás potřebuje nějaké rozhodnutí, zrovna teď, v tuto chvíli. Jak moc by si člověk přál v takovou chvíli říci prostě a jednoduše STOP a dát si chvilku na zklidnění, či rozmyšlení. Ale to přeci nejde! Nemůžete si dovolit odcházet z jednání, či si před těžkým rozhodnutím dopřát pár chvilek na "vychladnutí".

A nebo můžete?

Jednou z metod, které můžete najít v knihách Inner game of stres je technika STOP. 

Jak tato technika vlastně funguje?

"STOP je překvapivě jednoduchý nástroj, který znamená přesně to, co říká: Zastavte nevědomé působení hybného momentu, který na vás působí, a začnete jednat vědomě" (Inner game of stres)

Celá technika se skládá ze 4 částí:

  1. Podívejte se na vše s odstupem. Oddělte se od situace, ve které se zrovna nacházíte.
  2. Zhodnoťte, jak situace doopravdy je, z čeho jsem vystresován, jaké mám možnosti, čemu musím čelit, jaké jsou mé priority.
  3. Uspořádejte si myšlenky - jaké budou vaše konkretní kroky.
  4. Pokračujte - s ujasněnými myšlenkami pokračujte dále.

Jakmile si dovolím se alespoň na chvilku zastavit, tak právě během tohoto momentu můžu vystoupit z toho všeho, co se kolem mě děje a podívat se na celou věc s odstupem. Emoce se zklidní a najednou můžu přemýšlet bez tlaku. Dost často si uvědomím drobnosti, které jsem ve všem tom jednoduše přehlédla.  Mé další rozhodování je nyní očištěno od znehybňujících myšlenek a emocí. S jiným pohledem se před námi otevírá i více možností. Otázkou zůstává, jak si například během rozhovoru vyjednat onu chvilku... někdy stačí jednoduše říci, že potřebujete na toaletu, jindy zase může stačit hluboký nádech a výdech. Někdy si můžete zkusit skutečně zažádat o pár minut na rozmyšlenou, konkrétní řešení je už jen na vás. 




Co tím získám?

Pokud se naučíte dopřát si chvíli na rozmyšlenou a zklidněnou STOPka nám umožní uchovat si rovnováhu a získat náhled na problém. Pokud chcete zařadit tuto techniku do každodenního života, můžete si ji dopřát na začátku i na konci každého dne, kdy budete moci zhodnotit, co vás čeká a jak to chcete provést, případně jak jste s řešením byli spokojeni. 

úterý 7. června 2016

Rada 5. Přetočte to!


Všichni občas zažíváme během dne nepříjemnosti, které nám dokážou pěkně zkazit náladu. Ujede nám tramvaj a my víme, že na schůzku přijdeme pozdě, tak dlouho se hrabeme z postele, až zaspíme, zabouchneme si byt bez klíčů s mobilem uvnitř. Nejedná se sice o žádné "tragédie", vnitřně nás ale umí pěkně rozhodit.
Zdroj: richardhusovsky
Otázka je, proč nás tyto věci tak rozhazují, proč je nedokážeme hodit za hlavu a jít dál. Většinou se automaticky spustí lavina negativních myšlenek, které se na sebe cyklí jako divé, to už je bohužel jejich dobrým zvykem. Jsme nervózní, rozhození a těšíme až bude den u konce. Co je dobré, cyklit se je dobrým zvykem i u pozitivních myšlenek.
V takovýchto situacích je třeba se zamyslet nad tím, jestli je tento přístup opravdu ten nejlepší, jestli bychom se v dané situaci přeci jen nemohli soustředit na pozitivní stránku věci. Možná si říkáte, že u některých situaci žádná pozitiva nejsou, záleží však jen na úhlu vašeho pohledu. I tak těžká věc jako vlastní nemoc, nám může něco přinášet, i kdyby se jednalo o větší soudržnost rodiny. Zmeškaná tramvaj může znamenat i hezkou procházku a den bez mobilu na jednu stranu může být i splněný sen (vždycky je nějak možné dát ostatním vědět, že dnes mě bohužel nezastihnou).
Co tím získám?
Při soustředění se na pozitivní stránku věci, kterou nám daná situace může přinášet, se nám podaří neulpívat v negativních myšlenkách, naopak při "přetočení" situace můžeme získat příjemné pocity a zažívat nové situace, které by nám za normálních okolností zůstali skryty.
Naše mysl a tělo opět budou odolnější vůči každodenním stresorům, protože se jimi zkrátka a lehce nenecháme převálcovat.
Chce to trochu cviku naučit se hledat to dobré i tehdy, kdy se nedaří vše podle našich představ, ale zkuste to. Získáte tak více kontroly nad svým vlastním životem.