úterý 14. června 2016

Rada 6. Stopněte to!

Jen málo věcí je tak stresujících, jako když se ocitnete pod tlakem a nemůže si od něj ani na chvilku odskočit. Nároky jsou veliké, musíte řešení vymýšlet na místě. Zvláště náročné jsou pak situace, kdy s někým mluvíme tváří v tvář a on po nás potřebuje nějaké rozhodnutí, zrovna teď, v tuto chvíli. Jak moc by si člověk přál v takovou chvíli říci prostě a jednoduše STOP a dát si chvilku na zklidnění, či rozmyšlení. Ale to přeci nejde! Nemůžete si dovolit odcházet z jednání, či si před těžkým rozhodnutím dopřát pár chvilek na "vychladnutí".

A nebo můžete?

Jednou z metod, které můžete najít v knihách Inner game of stres je technika STOP. 

Jak tato technika vlastně funguje?

"STOP je překvapivě jednoduchý nástroj, který znamená přesně to, co říká: Zastavte nevědomé působení hybného momentu, který na vás působí, a začnete jednat vědomě" (Inner game of stres)

Celá technika se skládá ze 4 částí:

  1. Podívejte se na vše s odstupem. Oddělte se od situace, ve které se zrovna nacházíte.
  2. Zhodnoťte, jak situace doopravdy je, z čeho jsem vystresován, jaké mám možnosti, čemu musím čelit, jaké jsou mé priority.
  3. Uspořádejte si myšlenky - jaké budou vaše konkretní kroky.
  4. Pokračujte - s ujasněnými myšlenkami pokračujte dále.

Jakmile si dovolím se alespoň na chvilku zastavit, tak právě během tohoto momentu můžu vystoupit z toho všeho, co se kolem mě děje a podívat se na celou věc s odstupem. Emoce se zklidní a najednou můžu přemýšlet bez tlaku. Dost často si uvědomím drobnosti, které jsem ve všem tom jednoduše přehlédla.  Mé další rozhodování je nyní očištěno od znehybňujících myšlenek a emocí. S jiným pohledem se před námi otevírá i více možností. Otázkou zůstává, jak si například během rozhovoru vyjednat onu chvilku... někdy stačí jednoduše říci, že potřebujete na toaletu, jindy zase může stačit hluboký nádech a výdech. Někdy si můžete zkusit skutečně zažádat o pár minut na rozmyšlenou, konkrétní řešení je už jen na vás. 




Co tím získám?

Pokud se naučíte dopřát si chvíli na rozmyšlenou a zklidněnou STOPka nám umožní uchovat si rovnováhu a získat náhled na problém. Pokud chcete zařadit tuto techniku do každodenního života, můžete si ji dopřát na začátku i na konci každého dne, kdy budete moci zhodnotit, co vás čeká a jak to chcete provést, případně jak jste s řešením byli spokojeni. 

2 komentáře:

  1. Haha, vím, že tohle bych potřebovala umět, ale nejde mi to ani trochu :D A dávám odběr, kdyby tě i můj blog zaujal, budu ráda, když mě budeš sledovat také :)

    BLOND SITE

    OdpovědětVymazat