Kurz odpočinku, aneb jak se správně válet

V krbu plápolá oheň, vedle mě spí zcela vyčerpaný pes a já přemýšlím nad tím, jak je krásné si tohle dopřát a jaký je to pro mě balzám na duši. Tyto chvíle si maximálně užívám a rozhodně pro mě nejsou samozřejmostí. Poslední rok byl unikátní, zejména ve své náročnosti, mnoho věcí tak šlo stranou, v první řadě pak právě péče o psychickou a fyzickou pohodu. Ovšem dám ruku do ohně za to, že určitě nejsem sama, kdo má ten samý problémem. Začátek letošního roku se pro mě tudíž stal vhodným datem pro restart. Nevím jak vy, ale já konec roku skutečně vnímám jako dokončení jednoho cyklu a mnohem lépe se mi pak soustředí na významné změny. 

I proto se mé novoroční předsevzetí ubíralo tímto směrem. Již druhý měsíc si tyhle "balzámy dopřávám poměrně pravidelně a hodně na ně dbám. Ono totiž, když je pracovním nástrojem vaše osobnost, je nutné o ni pečovat o to více. Psychohygiena je ovšem téma, které se týká nás všech. Přímo ovlivňuje naší psychickou pohodu, ale i komunikaci, mezilidské vztahy, emoce, zdraví a pracovní výkony. Když jsme vyčerpaní či přepracovaní ovlivňuje to zkrátka celý náš život. A jak často na sebe a náš odpočinek zapomínáme a jak snadno posune až na poslední místo v žebříčku povinností. Znáte to taky?

Jak se říká, umět odpočívat, je umění. Myslím tím odpočinek, během kterého si nic nevyčítáme, který si maximálně vychutnáváme a bereme ho jakou součást našeho života, ne jen pouze nadstandard, který si dopřejeme, když na něj náhodou zbude čas. Někteří lidé tomu říkají řízený odpočinek. Hodně se o tom mluví, málo lidí to dělá, málokdo si na odpočinek najde čas. Málokdo mu přikládá vysokou prioritu. Hodně z nás se pak diví, že se necítíme dobře. I odpočinek je nutné si v některých případech plánovat. Někdy je nutné, abych si na ně našla místo v diáři cíleně, protože návyk mi chybí. Což je daň za tuto uspěchanou dobu. Rozhodně mi to ale nepřijde jako přílišná zátěž a benefity přesto převažují. Ale víte co? Já moc dobře vím, že se toho diáře zbavím, ale bylo by bláhové předpokládat, že všechno budeme dělat dobře hned od začátku, zvláště bez předchozího návyku. 


A jak to teď dělám já? Musím říct, že velkým pomocníkem v mém  odpočinku je náš nový chlupatý člen rodiny, který vyžaduje skutečně mnoho pohybu. A v kombinaci s přírodou, kterou si poslední dobou dopřávám po velkých dávkách, je to prostě nejlepší možnost psychického odpočinku. Ten fyzický pak doháním saunou, filmy či jinými aktivitami, no možná lepší název "neaktivity". Musím říct, že právě zjišťování a zkoušení nových forem odpočinku mě skutečně baví. 



Ono je hrozně lehké ztratit se ve všech těch povinnostech a nutnostech, kterých jsme skutečně přesvědčeni, že se nedají odložit. Alespoň já v tom občas ztrácím a vím, že lidé kolem mě mají tento problém také. Ale zkuste na sebe myslet a trochu se rozmazlovat. Zkuste se oprostit od myšlenky, že ostatní věci mají přednost, že dopřát si svůj čas je sobecké. Napište si to do svého To Do listu, vyznačte si barevně den, kdy se budete věnovat svému vlastnímu odpočinku. A uvidíte sami, jak se poté budete cítit. Tak odpočinku zdar a nezapomeňte si ho užít.

MK

Komentáře

Oblíbené příspěvky